In Limburg: Bijna 700.000 overnachtingen (31 juli 2020)
Halverwege deze uitzonderlijke zomervakantie maakt Toerisme Limburg de balans op bij de toeristische sector. Ondanks de moeizame start was de eerste vakantiemaand alvast een succes, al is augustus nog een groot vraagteken. Dat blijkt uit een bevraging bij meer dan 200 logiesuitbaters in de provincie.
Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: "Gezien de omstandigheden zijn we zeer tevreden over de maand juli. De sector heeft op korte termijn een gigantische prestatie geleverd. Met gemiddeld 70% bezetting (4% meer dan vorig jaar) was het een geslaagde maand. Maar daar tegenover staan wel extra kosten en lagere inkomsten voor de ondernemers, waardoor de rendabiliteit zwaar onder druk staat."
De meetbare resultaten bewijzen dat de campagne met Matteo Simoni een schot in de roos is. Toerisme Limburg zag sinds de start van de campagne een vervijfvoudiging in het aantal websitebezoekers op visitlimburg.be. Igor Philtjens: "Onze campagne met Matteo Simoni heeft van de een op de andere dag voor een boost gezorgd van vijf keer meer websitebezoekers op visitlimburg.be: gemiddeld 10.000 per dag, met uitschieters tot 15.000. Er is ook duidelijk een verjonging van het publiek dat interesse toont in onze bestemming. En er surfen meer en meer mensen rechtstreeks naar de website visitlimburg.be. Daaruit besluiten we dat Limburg deze zomer meer top of mind is geworden als vakantiebestemming, naast de Ardennen en de Kust."
Gemiddeld telden de Limburgse logies een bezetting van 70% in juli, 4% meer dan vorig jaar. Er is wel merkbaar verschil per logiestype. Zo halen de vakantiewoningen een bezetting van 74% (12% meer dan in juli 2019). De campings noteren een bezetting van 67% (21% meer dan in juli 2019). En de B&B's stranden op 65% bezetting (19% meer dan in juli 2019).
De vakantieparken halen met 85% ook een fraaie bezetting. Al dalen ze met 6% tegenover juli 2019, wat te maken heeft met het later op gang komen van de boekingen door de zwembadproblematiek. De jeugdlogies leggen met 88% de hoogste bezetting voor. Slechts 4% lager dan vorig jaar, te wijten aan de gekende restricties voor jeugdkampen. En jeugdbewegingen die dit jaar kiezen voor een kamp op eigen terrein. Tot slot hinken de hotels lichtjes achterop met 61% bezetting (15% minder dan in juli 2019), al maakten ze wel een grote sprong vooruit.
Op basis van de steekproef bij 212 logies maakte Toerisme Limburg een inschatting van het totaal aantal overnachtingen in juli. Dat zijn er bijna 700.000, goed voor een economische impact van zo'n 70 miljoen euro door verblijfstoerisme.
De Limburgse logiesuitbaters zijn over het algemeen tevreden over de zomervakantie tot nu toe. Voor zeven op de tien is de maand juli qua boekingen ongeveer hetzelfde of zelfs nog beter verlopen dan in 2019.
Gemiddeld verbleven de gasten 4,5 nacht in Limburg in de maand juli. Iets korter dan de 4,8 nachten in juli 2019. Maar dat valt opnieuw te verklaren door de invloed van de vakantieparken en jeugdlogies. Er is wel een zichtbare stijging bij de campings: van gemiddeld 3,5 naar 5,3 nachten. Verder blijkt dat er in juli vooral koppels (zonder kinderen) en gezinnen (met kinderen) naar Limburg afzakten. Met de voornaamste stijging bij de koppels (+24%). Qua herkomst blijft de traditionele top drie in stand: West-Vlamingen zijn het best vertegenwoordigd in de cijfers, gevolgd door de Oost-Vlamingen en de Antwerpenaren. Wat de buitenlandse gasten betreft, kwamen er iets minder Nederlanders naar Limburg. Ook zij bleven liever in eigen land.
Igor Philtjens in gesprek met Matteo Simoni
"De meetbare resultaten bewijzen dat de campagne met Matteo Simoni een schot in de roos is."