Business: Norbord Genk scoort op het vlak van veiligheid (2 juli 2019)
Uit een recente internationale veiligheidsaudit van de Norbord Group blijkt dat Norbord Genk wereldwijd het best scoort op het vlak van veiligheid. Als enige vestiging sleepte Norbord Genk een tweede ster in de wacht binnen het geldende safety-programma van de groep.
Peter Wijnbergen, President CEO Norbord Group, en Guido Kuypers, General Manager Norbord Genk, delen niet alleen een passie voor houtbewerking. Ook veiligheid staat bovenaan hun prioriteitenlijst. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de directie uit Toronto vorige week neerstreek op de Genkse site om de 145 medewerkers te informeren dat Norbord opnieuw fors investeert in het aanscherpen van de veiligheidscultuur.
Vanuit de overtuiging dat niet alleen het management verantwoordelijk is voor veiligheid, maar dat elke werknemer moet bijdragen aan de veiligheidscultuur, werd vorige week een nieuw intern veiligheidsmerk Samen Sterker geïntroduceerd bij Norbord Genk. Samen Sterker moet de medewerkers extra motiveren om nog veiliger te werken binnen een risicovolle productieomgeving.
Vooronderzoek bij Norbord-medewerkers uit verschillende landen toonde aan dat wanneer veiligheid persoonlijk wordt gemaakt, mensen wel bereid zijn om zich te engageren en deel te nemen aan de veiligheidscultuur. Deze bevindingen liggen aan de basis van de nieuwe multimediale reclamecampagne die speciaal ontwikkeld werd voor de Norbord-medewerkers ter promotie van de veiligheidscultuur.
In hun zoektocht naar een uiterst effectieve manier om alle medewerkers persoonlijk aan te spreken en een verdere mentaliteitsverandering teweeg te brengen, deed de groep beroep op Dupont, wereldleider op gebied van veiligheid. Tevens werd een team van gerenommeerde Hollywood entertainment specialisten ingezet, die precies weten hoe men mensen emotioneel beroert.
"Een verantwoorde investering", zegt Guido Kuypers. "Zorgen dat iedereen, elke dag veilig naar huis gaat, dat is het belangrijkste wat we bij Norbord doen."