Business: Nieuwe CEO bij RCA: Tom Van den Bergh volgt Ivo Clerix op (20 februari 2020)
Na meer dan 10 jaar als gedelegeerd bestuurder van RCA geeft Ivo Clerix in juni de fakkel door aan Tom Van den Bergh, vandaag partner en strategic director. Het communicatiebureau stelt ook twee collega's als nieuwe partners voor: Jente Joris en Bart Klerckx. Met 75 werknemers in Hasselt en Brussel en een recent hertekende structuur stoomt RCA zich helemaal klaar voor een ambitieuze toekomst.
RCA komt in handen van 6 actieve vennoten, van wie er al 4 een solide basis vormden: Sandra Vandoren, Bruno Leyssens, Wim Claesen en Tom Van den Bergh. Samen staan ze al jaren garant voor de stabiliteit van het bureau, door consequent voor klant en duurzaamheid te kiezen. Een visie en keuze, waar ze ook in de toekomst voor blijven gaan. Vandaag krijgt dit viertal versterking van Jente Joris en Bart Klerckx. Ivo Clerix stopt als CEO maar blijft betrokken als voorzitter van de raad van bestuur van RCA.
Vandaag staat RCA, opgericht in 1976, mee aan de aftrap van nationale en internationale merken en campagnes, zoals Vanden Borre, Het Poetsbureau, Bayer, D'Ieteren, Bokrijk, Bank de Kremer, P&G Health, Zeisner, Cevora en VDAB. Daarnaast tackelen de RCA-consultants vanuit hun specifieke expertisedomeinen ook bijzondere uitdagingen voor onder andere Ricola, Hard Rock Cafe, Bridgestone, Whirlpool en KODA (pr), Umicore en de federale overheid (employer branding), Aperol en Kneipp (social media), Viata en Wibra (performance marketing) en crisiscommunicatie voor tal van klanten. Het bureau genereert zo een solide jaarlijkse omzet van circa 15 miljoen euro.
Ivo Clerix, voormalig VKW-directeur, stapte in 2007 over naar RCA en startte er een nieuw team gespecialiseerd in overheidscommunicatie. Als CEO zag hij RCA groeien van 50 naar 75 medewerkers en zorgde hij mee voor de stroomlijning van verschillende businessunits naar één bureau.
"Nu alle disciplines van communicatie zich onder één dak bevinden, in een geïntegreerde aanpak, is het een mooi moment om nieuwe uitdagingen op te zoeken. Ik ben ontzettend trots dat RCA zich tot de top van de onafhankelijke communicatiebureaus in België mag rekenen. Met de overtuiging dat Tom de juiste mensen zal blijven samenbrengen om RCA te laten evolueren, kan ik ook met een gerust hart afstand nemen."
Vanaf juni neemt Tom Van den Bergh de leiding van RCA op zich. Hij startte er 10 jaar geleden, als communicatie- en merkstrateeg.