Business: Sollicitatiegesprek in luxe-busje (18 februari 2022)
Onder de noemer Solleasyteer trekt communicatiebureau Idearté met een luxe-busje tot aan de voordeur van kandidaat-medewerkers, om vervolgens in het busje een sollicitatiegesprek te voeren. "95 procent van de Limburgse KMO's heeft geen uit de kluiten gewassen HR-dienst en een bescheiden HR-budget. Voor hen is creativiteit in HR de oplossing", zegt Aline Ghys.
De jongste jaren voerde Idearté heel wat vernieuwingen door op vlak van HR. Solleasyteer past in deze bredere HR-visie. "We injecteren creativiteit in elke fase van het HR-traject. Zo nodigden we in het recente verleden sollicitanten uit voor een cafédate met tapas, gaven we klanten de kans om kandidaten mee te beoordelen en organiseerden we een 'reis' naar het buitenland om daar overdag te werken en 's avonds van het leven te genieten."
"Bij veel mensen breekt in de formele setting van een sollicitatiegesprek nog altijd het angstzweet uit. Daarom besloten we met een luxe-busje naar de regio van de kandidaten te trekken. Als sollicitant mag je kiezen of we met ons busje naar jouw thuisadres of naar een neutrale locatie rijden. Het valt op dat iedereen de voorkeur geeft aan de eigen stoep."
"Wij geloven en tonen echter dat je er, mits de nodige creativiteit, ook als KMO nog in kan slagen om talentvolle mensen aan te trekken", zegt mede-zaakvoerder Bert Stas.
"Om ons team te versterken, zijn we op korte termijn op zoek naar twee grafische vormgevers en een extra communicatieadviseur/projectmanager."
Creativiteit in HR is oplossing voor personeelstekort bij Limburgse KMOs
Foto: Idearté