Gingelom: 170 treinen op windenergie (24 oktober 2015)
Vandaag is in Gingelom de eerste trein op windenergie uitgereden. Met een druk op de knop werden immers de eerste 7 windmolens, van wat één van de grootste windturbineparken in België zal worden, geactiveerd. Dit gebeurde in aanwezigheid van de Greensky-partners Electrabel, Sint-Truiden, IBE en Infrabel en van federaal Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en Vlaams Minister van Energie Annemie Turtelboom.
De eerste windmolens van het Greensky-park, gelegen langs de hogesnelheidslijn Leuven-Luik en de E40, werden vandaag in gebruik genomen. Het park telt zeven windturbines van telkens 2 MW en maakt deel uit van wat één van de grootste windturbineparken in België moet worden. In totaal zullen er 25 windturbines worden geplaatst. Deze zullen verspreid zijn over 6 gemeenten, 4 provincies en 2 gewesten.
De windturbines, die vandaag werden ingehuldigd, zullen jaarlijks ongeveer 35 000 MWh elektriciteit produceren. Dat komt overeen met het verbruik van 10 000 gezinnen. Het park zal een jaarlijkse CO2-uitstoot vermijden van 15 000 ton.
Greensky is een partnership tussen Electrabel (50%), de stad Sint-Truiden (23%), de Brusselse Elektriciteitsintercommunale (IBE) (17%) en Infrabel (10%).
Uniek aan dit duurzame project is de aansluiting van het windmolenpark op het spoornet van Infrabel via de hoogspanningspost (36 kV-onderstation) in Avernas (Hannuit). Infrabel beschikt in Avernas ook nog over een 150 kV-Hoogspanningspost. Beide posten staan in voor de stroomtoevoer naar het lokale treinverkeer. Vanaf vandaag zullen er dagelijks ongeveer 170 treinen deels op duurzame windenergie kunnen rijden op de hogesnelheidslijn Leuven-Luik (HSL2) en op de klassieke spoorlijnen Leuven-Luik (lijn 36) en Landen-Hasselt (lijn 21).
Indien er onvoldoende groene stroom zou worden opgewekt door een tekort aan wind dan rijden de treinen op elektriciteit die wordt afgenomen van het openbare stroomnet. Van de productie van de 7 windturbines gaat ongeveer 2/3de van de groene energie rechtstreeks naar het Belgische spoornet en ongeveer 1/3de naar het openbare stroomnet ten voordele van de huisgezinnen. Het windturbinepark illustreert de steun van Infrabel aan duurzame projecten voor hernieuwbare energie, iets wat de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder steeds onderzoekt overeenkomstig zijn beheerscontract met de Belgische overheid.
Electrabel is vandaag de grootste groenestroomproducent van het land en heeft zich als doel gesteld dit ook te blijven. Het Greensky-project past perfect binnen die strategie. Electrabel heeft momenteel 486 MW geïnstalleerde hernieuwbare energie capaciteit. Alleen al wat windenergie betreft zal Electrabel tegen eind 2015 20 nieuwe windturbines in dienst hebben genomen en heeft de onderneming de ambitie om tegen 2020 haar geïnstalleerd vermogen meer dan te verdubbelen naar 400 MW. Als lokaal verankerde speler biedt Electrabel omwonenden ook de mogelijkheid om te participeren in haar projecten. Via haar coöperatieve Electrabel CoGreen zullen de omwonenden van dit park aandelen kunnen kopen aangaande dit park. Een equivalent initiatief loopt ook voor vijf andere parken, die dit jaar nog in dienst genomen zullen worden. Een 340-tal buurtbewoners schreef zich reeds in voor de zes parken en dit voor een totaalbedrag van 725 000 euro. Inschrijven kan nog tot 31 oktober 2015. Meer info is terug te vinden op de website http://www.electrabelcogreen.com.
Sint-Truiden investeert vandaag in groene energie om morgen de opbrengsten te laten terugvloeien naar haar bevolking. De participatie in Greensky sluit daarom ook naadloos aan op een geïntegreerd en toekomstgericht energiebeleid. Zo plaatste de stad in het verleden zonnepanelen op haar gebouwen en verving ze haar hele wagenvloot door elektrische exemplaren. Hierdoor zorgt het stadsbestuur voor een daling van de CO2-uitstoot met 66 ton per jaar, en bespaart erbovenop 80 000 euro op zijn jaarlijkse uitgaven. Verder worden ook de inwoners van Sint-Truiden aangemoedigd tot duurzaam energieverbruik. Zo komen er op termijn elektrische autolaadpalen in de hele stad, en ligt er een project op stapel voor de bouw van een 300-tal betaalbare energiearme woningen voor jonge gezinnen aan Rochendaal.