Limburg - Nieuws - Persberichten Limburg - Stuur je tekst met foto: info@limburgnieuws.be

dinsdag 3 december 2024

Hoeselt: Politie waarschuwt: Sterke stijging van online oplichting (2 augustus 2021)

De laatste tijd valt ons een stijgende trend op van het aantal aangiftes waarbij er sprake is van online oplichting.

"Zo noteerden we het afgelopen weekend een aangifte van iemand die een jas wilde verkopen via het platform Marketplace (Facebook). De enthousiaste kandidaat-koper wilde alles meteen in orde maken, en bood een snelle afhandeling aan via Mondial Relay. Met een smoesje slaagde de oplichter erin achter de codes van zijn slachtoffer te komen. Gelukkig kreeg de verkoper net op tijd argwaan en liet hij zijn rekeningen blokkeren", zo laat de politiezone Politie Bilzen-Hoeselt-Riemst weten.

"Diezelfde dag kregen we iemand over de vloer die een scooter te koop aanbood en hierover gecontacteerd werd via Messenger. Er werd getracht een deal te sluiten voor een overdracht via GLS, en met behulp van een valse link probeerde de oplichter om de verkoper 500 euro af te troggelen. Wanneer de verkoper onraad ruikt en de deal afblaast, krijgt hij nog een bedreiging te slikken van de oplichter die zich dan uitgeeft voor iemand van de politie."

"Een verkoopplatform is niet het enige speelterrein waarop cybercriminelen zich thuis voelen. Bij het scrollen door je mailbox krijg je mogelijk zelfs dagelijks te maken krijgen met één of meerdere pogingen tot oplichting. De alom gekende phishing-mails zijn niet nieuw, al blijven oplichters naar nieuwe, creatieve manieren zoeken om je te slim af te zijn. Andere communicatiekanalen zoals Messenger en WhatsApp worden ook gretig gebruikt om de brave burger geld afhandig te maken. Vaak gooien de criminelen het over de emotionele boeg en spelen ze handig in op je schuldgevoel. Zo noteerden we enkele dagen geleden een verklaring van een dame die maar nipt ontsnapte aan een financiële domper van 4000 euro. Ze gaf aan dat ze gecontacteerd werd door iemand die zich voor haar zoon uitgaf. Ze gaat mee in het verhaal van de zoon die 'door een duik van zijn gsm een nieuw nummer had' en voldoet op zijn vraag aan enkele bankverrichtingen. De bankinstelling vindt de transactie echter verdacht en blokkeert deze. De dame besefte pas dat ze het slachtoffer werd van oplichting toen ze haar zoon in levende lijve trof en deze haar vertelde geen contact gezocht te hebben. Dankzij snelle actie kon men fraude voorkomen."


Bekijk alle artikels uit Hoeselt