In Limburg: Winnaar staalbouwwedstrijd 2020: Fietsen door de Bomen (16 oktober 2020)
De Limburgse fietsbeleving Fietsen door de Bomen heeft de Staalbouwwedstrijd van Infosteel gewonnen in de categorie in de categorie Fiets- en voetgangersbruggen.
Infosteel beschikt over een breed netwerk van leden uit de staalbouwindustrie. Sinds 1998 organiseert de ledenorganisatie jaarlijks de Staalbouwwedstrijd, afwisselend in België en Luxemburg. Dit jaar was het een speciale editie voor bruggen, die voornamelijk in staal zijn uitgevoerd. Elk brugproject in België of Groothertogdom Luxemburg dat afgewerkt, opgeleverd of ingehuldigd werd tussen 2017 en 2019 kwam in aanmerking. Ook projecten buiten België en Luxemburg mochten meedingen, op voorwaarde dat een belangrijke partij in het project haar hoofdzetel in België of Luxemburg heeft.
In de categorie Fiets- en voetgangersbruggen nam Fietsen door de Bomen het op tegen 25 andere projecten, waaronder indrukwekkende tegenstanders, zoals: het Bomenpad in Werchter, de Pont Adolphe in Luxemburg, de Liniebrug in Nederland en de voetgangersbrug van het kasteel van Tintagel in het Verenigd Koninkrijk. De overwinning is dus zeker ook een mooie erkenning voor BuroLandschap, van landschapsarchitect Pieter Daenen, die de fietsbrug ontwierp in samenwerking met architectenbureau De Gregorio & Partners.
De laureaten ontvangen een diploma van de Staalbouwwedstrijd en genieten van de internationale aandacht die ermee gepaard gaat.
"Fietsen door de Bomen heeft intussen al 450.000 fietsers op de teller staan. De wereldwijde aandacht rond het project werkt dat succes zeker in de hand. We wonnen al een Duitse Iconic Award, een International Design Award in L.A. en een World Landscape Award uit Australië. Dat we nu weer in de prijzen vallen, herbevestigt dat we deze hefboomprojecten nu meer dan ooit nodig hebben om Limburg onderscheidend op de kaart te zetten", zegt Igor Philtjens.
EXTRA INFO
Fietsen door de kruinen van de bomen van het Pijnven in Bosland (Hechtel-Eksel) is een fietsbeleving op initiatief van Toerisme Limburg. Deze fietsbeleving, die aansluit op het fietsroutenetwerk, bestaat uit een strakke dubbele cirkel met een diameter van 100 m. Het pad is 700 m lang en stijgt aan 3-4% tot een hoogte van 10 m - om dan na 9 m vlak weer te dalen. De beleving zit in de interactie met de natuur, het gevoel mee te groeien met de bomen en te zweven naarmate je hoger van de grond komt.
De in totaal 450 unieke kolommen in weervast staal (corten) staan afwisselend op 1, 2 en 3 m van elkaar geplaatst en symboliseren de rechte stammen van de dennenbomen, zoals die vroeger werden gebruikt in de mijn. Zo gaat de constructie mooi op in de omgeving. De steunpalen werden vastgezet in een puntsgewijze fundering van gegalvaniseerde schroefpalen, die de impact van de constructie op de natuurlijke omgeving tot een minimum beperken.
De 46 prefab stalen brugdekken bestaan uit horizontale stalen vinnen die tussen de verticale kolommen zijn geplaatst met cortenstalen bouten. In het totaal werd 450 ton staal gebruikt.
De fietsbrugbreedte van 3 m geeft de fietser voldoende ruimte. Om de fietservaring puur te houden werden wegmarkeringen en informatie- of focuspunten op het verhoogde fietspad weggelaten. Het fietspad zelf werd opgebouwd uit een met korrels ingestrooide PU-bekleding op basis van een fijne kiezel. De reling op 130 cm is voorzien van een netstructuur in roestvast staal en handrail.
De aanleg van de fietsbrug moest gebeuren met volle respect voor het bos. De constructie werd zoveel mogelijk in het atelier voorbereid en nadien ter plaatse volledig gemonteerd en opgebouwd, als een grote puzzel.