In Limburg: Politie zoekt elk jaar 3.000 nieuwe medewerkers (18 september 2021)
Op een infodag voor kandidaat politie-inspecteurs en agenten van politie is de aftrap gegeven voor een grote rekruteringscampagne van de Geïntegreerde Politie. De politie wil jaarlijks bijna 3.000 nieuwe mensen aanwerven, zowel burger- als operationeel personeel. Een efficiëntere selectieprocedure van maximum 18 weken moet ervoor zorgen dat kandidaten sneller aan hun opleiding en job kunnen beginnen.
De selectieprocedure om mensen te kunnen aanwerven voor de Geïntegreerde Politie is omstandig. Kandidaten worden uitvoerig getest wat betreft hun algemene kennis en hun persoonlijkheid en voor operationele kandidaten komt daar ook nog de sportproef bij. Bovendien wordt iedereen gescreend voor hij of zij in aanmerking komt voor een job bij de politie. Al die testen zijn uiteraard nodig, maar de testperiode kon soms lang duren. In tussentijd haakten sommige kandidaten af en gingen ze elders aan de slag.
Een aantal proeven zijn aangepast of geïnformatiseerd. Voortaan moet een kandidaat binnen de 18 weken na de eerste test weten of hij of zij geselecteerd is. Geschikte kandidaten kunnen zo sneller worden aangeworven.
Samen met de vernieuwde selectieprocedure is ook de website Jobpol.be volledig gemoderniseerd en gebruiksvriendelijker gemaakt.
Helemaal nieuw is dat kandidaten voortaan online zelf een volgend testmoment kunnen vastleggen en dat ze sommige testen thuis aan hun computer kunnen afleggen.
Om de bijna 3.000 vacatures per jaar te kunnen invullen, lanceerde de politie een grote aanwervingscampagne. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden gaf de aftrap in kazerne Majoor Géruzet in Brussel