Maasmechelen: Derde fietsbeleving Fietsen door de Heide van start (2 mei 2019)
In navolging van het succesvolle Fietsen door het Water en binnenkort Fietsen door de Bomen, schiet nu ook de derde fietsbeleving van Toerisme Limburg uit de startblokken: Fietsen door de Heide. Een iconische fietsbrug dwars door de heide van het Nationaal Park Hoge Kempen, kandidaat UNESCO Werelderfgoed.
Igor Philtjens, voorzitter van Toerisme Limburg: "Met het ontwerp van een fietssteiger in het Nationaal Park combineren we een veilige oversteek over de Weg naar Zutendaal met een unieke fietsbeleving. De constructie wordt een adembenemend baken in het landschap, uiteraard met respect voor de natuur en met een knipoog naar het mijnverleden." Nu de aannemer bekend is, kunnen de bouwwerken starten op maandag 3 juni. "We hopen de eerste fietsers begin 2020 te verwelkomen."
Ook in de Mechelse Heide realiseert Toerisme Limburg nu zo een fietslandmark, met financiële steun van de gemeente Maasmechelen, de provincie Limburg en Toerisme Vlaanderen.
Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts: "Vlaanderen investeert 2,7 miljoen in de verschillende blikvangers die het Limburgse fietsnetwerk naar een nog hoger niveau tillen. We willen zoveel mogelijk mensen verleiden om op de fiets te springen. Meer fietsers betekent ook meer gasten in de Limburgse hotels, meer volk op de Limburgse terrassen en meer klanten in de lokale handelszaken."
Fietsen door de Heide loopt binnenkort dwars door het Nationaal Park Hoge Kempen. Het enige Nationaal Park van België, dat bovendien samen met de omliggende mijngebieden kandidaat is voor een erkenning als UNESCO Werelderfgoed (uitspraak eind juni). De nieuwe fietsbrug maakt een verbinding over de Weg naar Zutendaal tussen fietsknooppunten 550-551. Een ingreep met meerdere voordelen: de brug verbindt het Nationaal Park aan weerszijden, geeft fietsers een prachtig zicht over het heidelandschap én biedt hen een veilige oversteekplaats.
Met een lengte van bijna 300 meter vormt de toekomstige fietsbrug een baken in het landschap, zoals een pier aan de kust. "Het wordt een herkenningspunt voor de wijde omgeving, waarmee we Maasmechelen nog sterker op de toeristische kaart zetten", zegt schepen van Toerisme Herbert Coox. "Net als bij de vroegere mijngangen met houten stutten, wordt een fijnmazige structuur van balken en kolommen uitgezet. Tussen de houten structuur stijgt het betonnen fietspad geleidelijk (4%) tot 6,5 meter hoogte om vervolgens na 30 meter opnieuw te dalen. De brugwanden worden gemaakt van Limburgs dennenhout, een knipoog naar het mijnverleden. Op die manier verwijst de fietssteiger duidelijk naar de omgeving waarin hij staat: een cultuurhistorisch landschap, waarin massaal naaldhout werd aangeplant om aan de vraag naar mijnhout te voldoen. Voor de realisatie van de constructie is een budget van twee miljoen euro voorzien."
Het ontwerp van de fietsbrug is van de hand van Witteveen+Bos en Maat-Ontwerpers. De Groep BESIX mag nu als aannemer met het ontwerp aan de slag. Dat besliste de Raad van Bestuur van Toerisme Limburg na een grondige selectieprocedure. BESIX is een multidisciplinair bouwbedrijf met ruim 100 jaar ervaring en een sterke (inter)nationale marktpositie. Ze zijn geselecteerd omwille van hun bijzondere aandacht voor duurzaamheid en het totale verhaal. Nu de aannemer gekend is, kunnen de bouwwerken starten op 3 juni. "Uiteraard verloopt het hele proces met respect voor de fauna en flora. Want net als de andere fietsbelevingen van Toerisme Limburg ontstaat ook Fietsen door de Heide in harmonie met de natuurlijke omgeving."
Ook onder de brug komen aanpassingen om de impact op het landschap te verkleinen en de veiligheid van de weggebruikers te verhogen. De weg wordt in de bocht versmald van een dubbelbaanse naar een enkelbaanse rijweg. De brede centrale berm wordt opnieuw deel van het landschap. De bouwwerken gebeuren in twee fases om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken en doorgaand verkeer blijft mogelijk. De fietsbrug zelf wordt zoveel mogelijk geprefabriceerd en daarna ter plaatse gemonteerd. De eerste onderdelen van de houtstructuur zijn dus pas na enkele maanden zichtbaar op de werf. Begin 2020 zouden de eerste fietsers door de heide moeten kunnen fietsen.