Meeuwen-Gruitrode: Noord-Limburg wil moderne spoorlijnen (18 november 2015)
De Noord-Limburgse burgemeesters stapten deze ochtend op een dieseltrein in Hamont richting Mol om het belang van de elektrificatie van lijn 19 te onderstrepen. Noord-Limburg is vragende partij voor een aantal belangrijke spoorprojecten, waaronder de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont.
Op dit moment vormt Noord-Limburg immers een blinde vlek op de spoorkaart van (elektrische) lijnen. Daarom dringen 9 Noord-Limburgse burgemeesters Theo Schuurmans (Hamont-Achel), Raf Drieskens (Neerpelt), Jaak Fransen (Overpelt), Jos Claessens (Bocholt), Liesbeth Van der Auwera (Bree), Lode Ceyssens (Meeuwen-Gruitrode), Steven Matheï (Peer), Jan Dalemans (Hechtel-Eksel) en Peter Vanvelthoven (Lommel) aan op de elektrificatie van lijn 19 tot Hamont.
In Mol dreigen Limburgse reizigers in de toekomst te moeten overstappen van de dieseltrein op een elektrische trein voor een aansluiting met Herentals of Antwerpen.
België telt 3700 km spoorlijn waarvan nog 259km aan diesellijnen in dienst zijn. 210km hiervan lopen door Vlaanderen (waarvan 75km door Noord-Limburg) en 49km door Wallonië. 1/3 van alle diesellijnen liggen in Limburg.
Overigens stappen dagelijks ongeveer 1800 reizigers op in de 4 stations Hamont-Neerpelt-Overpelt-Lommel. Daarmee telt deze diesellijn meer reizigers dan sommige geëlektrificeerde lijnen in andere regios.
Met hun actie vragen de Noord-Limburgse burgemeesters over alle partijgrenzen heen begrip vanwege de Federale Regering en willen ze Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts graag herinneren aan de Vlaamse spoorvisie.