Sint-Truiden: Eerste bloedrode Haspengouwse peer exclusief te koop bij Lidl (11 november 2020)
Vanaf deze week liggen de eerste bloedrode peren exclusief in de winkelrekken van Lidl. De supermarktketen sloot voor de perenvariëteit Red Modoc niet alleen een exclusiviteitsovereenkomst voor België, maar gaat de volledig rode peer van fruit- en groentebedrijf Vergro (Sint-Truiden) ook aanbieden in zijn winkels in onder meer Duitsland.
Lidl België vindt het erg belangrijk om rechtstreeks met lokale telers te werken. De verwachtingen liggen zeer hoog want de Haspengouwse Red Modoc blijkt erg in trek in binnen- en buitenland. Volgens de telers vinden vooral jonge mensen een rode peer aantrekkelijker dan een groene. De komende jaren wil het Belgische fruitbedrijf van 30 naar 200 hectare perenbomen opschalen.
Een snelle blik in de winkel doet misschien vermoeden dat het om een appel gaat, toch is de Red Modoc wel degelijk een peer. Maar dan een bloedrode. De vrucht kreeg de naam Red Modoc naar een indianenstam die vroeger leefde in de regio van de Amerikaanse ontwikkelaar van het ras.
Vooral de kleur is heel specifiek. Er bestaan andere soorten rode peren, maar die zijn nooit zo rood als de Red Modoc. De kleur wordt dus nergens anders in de fruitwereld geëvenaard. Verder heeft de peer een bijzonder zoete smaak. Zowel in de koelkast als op kamertemperatuur kan je ze lang bewaren en ze is gemakkelijk te eten uit het vuistje. Je kan ze bovendien gebruiken in tal van warme gerechten.
Fruit- en groentenexportbedrijf Vergro bestaat meer dan een halve eeuw en pakte twee jaar geleden uit met de eerste oogst van deze bloedrode peer. Intussen heeft het bedrijf sterk opgeschaald. Het product is immers erg gewild, ook bij retailers. Zo sloot Lidl een exclusiviteitsovereenkomst met Vergro voor België. Ook internationaal toonde de supermarktketen interesse en sloot het een overeenkomst voor onder meer Lidl Duitsland.
"Dit jaar hebben we 400 ton kunnen oogsten met hoofdzakelijk jonge bomen, goed voor meer dan 1.120.000 peren. Dat is een gigantisch succes. De rode peer is de komende twee maanden alleen bij Lidl te koop. We hebben nu 30 hectare aangeplant, maar tegen 2030 voorzien wij 200 hectare en zullen we via Lidl ook uitvoeren naar het buitenland. Want ook daar is de vraag groot. Vooral jonge mensen vinden een rode peer blijkbaar aantrekkelijker dan een groene", zegt Dominiek Noppe, CEO Vergro NV
De peren worden nu volop gesorteerd en verpakt en zullen van november tot januari exclusief te koop zijn in de winkels van Lidl. De supermarktketen wil met deze variëteit iets extra's aanbieden aan zijn klanten, vooral tijdens de feestdagen.
"We zijn ontzettend blij dat we voor deze peer met een unieke uitstraling en smaak een exclusieve samenwerking hebben kunnen sluiten met fruitbedrijf Vergro. Dit past volledig in onze strategie om zoveel als mogelijk in te zetten op lokale producten. Door de rechtstreekse samenwerking met Vergro hoeven we ook niet langer via veilingen of groothandels te passeren. En dat heeft niet alleen een positief effect op de prijs die de producent krijgt, maar ook op de prijzen in de winkels", aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl.